Fikir Ve Sanat Eserleri Hukukunda Teknolojik Koruma İbrahim Emre Bayam

Fikir Ve Sanat Eserleri Hukukunda Teknolojik Koruma


Basım Tarihi
2008-01
Sayfa Sayısı
421
Basım Yeri
İstanbul
Stok Kodu
9789750159947
Baskı
1



FİKİR VE SANAT ESERLERİ HUKUKUNDA TEKNOLOJİK KORUMA



İbrahim Emre BAYAMLIOĞLU



- Bilişim Ve Eser Koruması

- Wıpo, Ab, Abd Ve Türkiye'de Teknolojik Önlemler

- Drm, Hukuki Ve Sosyal Sonuçlar





İÇİNDEKİLER



ÖNSÖZ .................................................................................................... vii

KISALTMALAR ........................................................................................ xix

GİRİŞ ......................................................................................................... 1

I- KONUNUN TAKDİMİ ...................................................................... 1

II- BİLGİ-İŞLEM TEKNOLOJİLERİ VE HUKUK İLİŞKİSİ -

KONUNUN SINIRLANMASI ............................................................ 3

III- TERMİNOLOJİ ............................................................................... 6

A- Teknik Terminoloji ................................................................... 6

B- Hukuki Terminoloji .................................................................. 8

IV- YÖNTEM ..................................................................................... 10

Birinci Bölüm

BİLGİ-İŞLEM TEKNOLOJİLERİ VE SOSYAL DEĞİŞİM .............................. 13

I- “BİLGİ”NİN YARATILMASINDA TEKNOLOJİNİN ROLÜ VE

SOSYAL YAPILAR ÜZERİNDEKİ ETKİSİ ........................................ 13

A- Giriş ...................................................................................... 13

B- Bilgi-İşlem Perspektifi ............................................................ 14

C- Yapısalcı Model ...................................................................... 15

D- Teknolojik Sistemlerin “Bilgi” Kavramı Üzerindeki Etkisi ........ 17

II- “BİLGİ TOPLUMU” VE KAVRAMSAL ELEŞTİRİ ............................. 19

III- “AĞ TOPLUMU” ............................................................................ 22

A- Hiyerarşik Sosyal Yapılar ve “Ağ Toplumu” ............................. 25

B- Değerlendirme ........................................................................ 29

IV- HUKUKİ DÜZENLEME SAHASI OLARAK “AĞ” ............................. 31

A- Siberalan ve Hukuki Yaklaşım ............................................... 31

B- “Ağ” ve Mekânsal/Uzamsal Boyut........................................... 34

C- Değerlendirme ........................................................................ 36

V- AĞ EKONOMİSİ ........................................................................... 37

A- Ekonomik, Kültürel ve Siyasi Bir Güç Olarak Bilgi ................ 37

B- Ağ Ekonomisinin Yapısal Özellikleri ....................................... 41xii

İkinci Bölüm

FİKRÎ HUKUKTA “MÜLKİYET” SORUNSALI VE TEORİLER ...................... 45

I- MÜLKİYET KAVRAMININ EKONOMİK RASYONELİ ....................... 45

A- Yazılı Kültür Öncesinde Mülkiyet ........................................... 45

B- John Locke ve “Faydacı” Görüş Açısından Mülkiyet ................ 46

C- Hegel ve Kişilik Çerçevesinde Mülkiyet ................................... 48

D- Fikrî Hukukta “Mülkiyet” Sorunsalı ....................................... 51

II- FİKRÎ MÜLKİYET TEORİLERİ ....................................................... 53

A- Giriş ...................................................................................... 53

B- Teoriler .................................................................................. 53

1) Emek Teorisi .................................................................... 54

2) Kişilik Teorisi ................................................................... 57

3) Sosyal Planlama Teorisi ................................................... 58

C- Eser Sahibi Hakkının Niteliği Açısından Teorik

Yaklaşımlar ........................................................................... 60

III- ESER KORUMASINDA “KULLANICI” ODAKLI YAKLAŞIM .............. 62

IV- ENDÜSTRİ SONRASI TOPLUM VE FİKRÎ HUKUK ÖĞRETİSİ ........ 66

V- TEORİLERİN YETERSİZLİĞİ ......................................................... 69

A- Serbest Piyasa Dogması ......................................................... 71

B- Maddesel “İlerleme” Düşüncesi ve Fikrî Mülkiyet ................... 75

C- Değerlendirme ....................................................................... 76

Üçüncü Bölüm

FİKİR VE SANAT ESERLERİ HUKUKUNUN DOĞUMU, GELİŞİMİ VE

TEKNOLOJİK KORUMANIN ULUSLARARASI BOYUTU ............................. 79

I- POZİTİF DÜZENLEME ÖNCESİ ESER SAHİBİ HAKKI ................... 79

II- ESER SAHİBİ HAKKININ DOĞUMU .............................................. 82

A- Anglo-Amerikan Dünyasında “Telif Hakkı”nın Ortaya

Çıkışı ..................................................................................... 83

1) İngiltere, 1709 Statute of Anne Yasası .............................. 83

2) ABD Hukukunda “Telif Hakkı”nın Ortaya Çıkışı ............... 87

B- Kıta-Avrupası ve Türkiye’de Fikir ve Sanat Eserleri

Hukukunun Doğumu ............................................................. 89

1) Almanya, Fransa ve Türkiye’de İlk Fikir ve Sanat

Eserleri Hukuku Düzenlemeleri ........................................ 90

2) Türkiye’de Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunun Kısa

Tarihçesi ve Teorik Temeli ................................................ 92

C- Kıta-Avrupası Kökenli Bir Kurum: Manevi Haklar................... 95

1) Uluslararası Düzenlemelerde ve Farklı Hukuk

Sistemlerinde Manevi Haklar ............................................ 96xiii

2) Manevi Haklara Genel Bakış ve Sözleşme Kurumuyla

İlişkisi ............................................................................ 100

3) Farklı Hukuk Sistemlerinde Manevi Hak Koruması ........ 103

4) Türk Hukukunda Manevi Haklar .................................... 105

5) Bilgi-işlem Teknolojileri ve Manevi Haklar ...................... 108

D- Eser Sahibi Hakkının Doğumunda Teorik Yaklaşımların

Önemi ................................................................................. 110

E- Sonuç .................................................................................. 113

III- ESER SAHİBİ HAKKININ İÇERİĞİNE GENEL BAKIŞ .................. 115

A- Eser Sahibi Hakkının Konusu ve İşleyişi .............................. 115

B- Eser Sahibi Hakkının Özellikleri .......................................... 118

1) Orijinalite (Yaratıcılık) - Eser Sahibinin Hususiyeti ......... 118

a) Yaratıcılık ve alıntı ................................................... 120

b) Yaratıcılık unsuru taşımayan bilgi ürünleri .............. 124

c) Orijinalite ilkesi üstüne değerlendirme .................... 125

2) Fikir/İfade Ayrımına Dayanma ....................................... 125

3) Eser Sahipliğinin Gerçek Kişilere Özgülenmesi ............... 127

4) Eser Sahibi Hakkının Sınırlanabilir Olması ................... 128

IV- TEKNOLOJİK KORUMANIN ULUSLARARASI BOYUTU ............... 130

A- Bern Konvansiyonu’nun Doğumu ve Fikir ve Sanat

Eserleri Hukukunun Uluslararası Planda Gelişimi .............. 130

B- Bern Konvansiyonu Kapsamında Korunan Eserler ve

Konvansiyon’un İşleyişi ........................................................ 134

C- Bern Konvansiyonu’nda Tanınan Haklar ve

Sınırlandırılması .................................................................. 137

1) Konvansiyon Madde 2 - Sınırlamalar .............................. 138

2) Konvansiyon Madde 10 - Zorunlu alıntı sınırlaması ....... 139

3) Madde 10/bis – Basın lehine sınırlamalar ...................... 141

4) Madde 9/2 – Çoğaltma hakkına sınırlama: “üç aşama

testi” .............................................................................. 141

5) Madde 14bis/2b – Film yapımcıları lehine sınırlama ....... 144

6) Zorunlu lisans hükümleri ............................................. 145

7) Konvansiyonda “örtülü” şekilde yer alan sınırlamalar ..... 147

8) Madde 17 - Kamusal müdahale ..................................... 147

D- WTO (Dünya Ticaret Örgütü)/TRIPs Rejimi .......................... 148

1) TRIPs ve eser sahibi hakkına getirilen sınırlamalar ......... 150

2) TRIPs Madde 13 - Genel “üç aşama testi” ....................... 150

E- WIPO Telif Hakları Andlaşması (WCT) ve İcralar ve

Fonogramlar Andlaşması (WPPT) .......................................... 153

1) Andlaşmaların Doğumu ve Hükümleri ........................... 153

2) Eserlerin İnternet Ortamında Sunumu: Şemsiye

Çözüm ........................................................................... 156

a) Caching ................................................................... 156

b) Genel olarak dijital ortamda “kamuya iletim” ............ 157xiv

c) Ağ üzerinde dosya paylaşımı – P2P ........................... 160

aa) P2P sistemler yoluyla eser sahibi hakkının

ihlali .................................................................. 161

bb) 2001 AB Telif Hakları Direktifi çerçevesinde

dosya paylaşımı .................................................. 162

cc) P2P yazılım üreten ve dağıtanlara karşı

davalar ............................................................... 162

dd) Değerlendirme .................................................... 164

3) WIPO Andlaşmaları’nda Teknolojik Önlemlerin

Korunması ..................................................................... 165

4) WIPO Andlaşmaları’nda Sınırlama ve İstisnalar .............. 170

a) WCT Madde 10 Sınırlama ve istisnalar ..................... 170

b) WPPT Madde 16 - Sınırlama ve istisnalar ................ 172

F- Uluslararası Düzenlemeler Arasındaki İlişki ......................... 173

Dördüncü Bölüm

TEKNOLOJİK ÖNLEMLERİN ABD, AB VE TÜRK HUKUKLARINDA

DÜZENLENİŞİ ....................................................................................... 175

I- ABD HUKUKU - DMCA (DIGITAL MILLENIUM COPYRIGHT

ACT) .......................................................................................... 175

A- Giriş .................................................................................... 175

B- Madde 1201 - Teknolojik Önlemlerin Dolanılması/

Etkisizleştirilmesi ................................................................. 176

1) Madde 1201(a) : Erişim Kontrolü Amaçlı Teknolojik

Önlemin Etkisizleştirilmesi ve Bu Amaca Yönelik

Teknolojilerin Yasaklanması ........................................... 177

2) Madde 1201(b) – Kopyalama Kontrolü Sağlayan

Teknolojik Önlemler ....................................................... 178

3) Erişim/Kopyalama Kontrolü Ayrımı ve Sınırlamaların

İşleyişi ........................................................................... 179

4) Madde 1201 Kapsamında “Özel” Sınırlama ve

İstisnalar ....................................................................... 180

5) Madde 1201 Hakkında Genel Değerlendirme .................. 184

C- ABD Hukukunda Telif Hakkına Getirilen Sınırlamalar:

“Fair Use” Doktrini ............................................................... 185

D- DMCA ve Rekabet Hukuku ................................................... 192

II- 2001/29 SAYILI AB TELİF HAKLARI DİREKTİFİ ......................... 195

A- Giriş .................................................................................... 195

B- Madde 5 - Sınırlama ve İstisnalar ......................................... 197

C- Madde 6 - Teknolojik Önlemlerin Korunması ........................ 198

1) Madde 6/4 - Teknolojik Önlemlerin Korunmasında

Sınırlar .......................................................................... 201

2) Madde 7 - Elektronik Tanıtım Bilgisi .............................. 203

D- Madde 8 - Yaptırımlar ve Diğer Bazı Hükümler ..................... 203

E- AB Direktifi’nin Hollanda Krallığı Hukukuna Aktarılması ..... 204

1) Teknolojik Önlemler ....................................................... 204xv

2) Eser Sahibi Hakkına Getirilen Sınırlama ve İstisnalar .... 205

3) Hollanda Hukukunun Değerlendirmesi ......................... 206

F- AB Telif Hakları Direktifi’nin Değerlendirmesi ....................... 206

III- AB VE ABD DÜZENLEMELERİNİN GENEL

DEĞERLENDİRMESİ ................................................................. 211

IV- TÜRK FİKİR VE SANAT ESERLERİ HUKUKUNA GENEL

BAKIŞ VE ESER SAHİBİ HAKKINA GETİRİLEN SINIRLAMALAR . 216

A- Türk Hukuku ve Uluslararası Düzenlemeler ......................... 216

B- Türk Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Eser Tipleri ve

“Mali Haklar” ....................................................................... 217

1) İşleme Hakkı .................................................................. 219

2) Çoğaltma Hakkı ............................................................. 220

3) Yayma Hakkı ................................................................. 221

4) Temsil Hakkı .................................................................. 223

5) Kamuya İletim Hakkı ..................................................... 224

C- Bağlantılı Haklar .................................................................. 225

1) İcracı Sanatçıların Hakları.............................................. 226

2) Fonogram Yapımcısının Hakları ..................................... 228

3) Radyo-Televizyon Kuruluşlarının Hakları ....................... 229

4) Film Yapımcısının Hakları ............................................. 230

D- Türk Hukukunda Eser Sahibi Hakkına Getirilen

Sınırlama ve İstisnalar ......................................................... 231

1) Kamusal Düşüncelerle Yapılan Sınırlamalar .................. 232

a) Genel Menfaat (Kamu Yararı).................................... 233

b) Kamu Düzeni (Amme İntizamı) ................................. 239

2) Eser Sahibi Hakkının Özel Menfaat Düşüncesiyle

Sınırlanması .................................................................. 240

a) Genel Olarak ........................................................... 240

b) Çoğaltma Hakkına Sınırlama .................................... 241

c) Temsil ve Kamuya İletim Haklarının Sınırlanması..... 245

E- Türk Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Teknolojik

Koruma ................................................................................ 246

1) Genel Olarak .................................................................. 246

2) Değerlendirme ................................................................ 248

V- WIPO ANDLAŞMALARI’NIN ULUSAL HUKUKA

UYARLANMASI .......................................................................... 252

A- Teknolojik Koruma Açısından Düzenleme Yaklaşımları ......... 253

1) Genel Erişim Kontrolü .................................................... 253

2) Kısmi Erişim Kontrolü .................................................... 254

3) Kullanım Kontrolü ......................................................... 255

4) Teknolojik Önlemleri Etkisizleştiren Araçların Üretim

ve Dağıtımının Kontrolü ................................................. 255

B- WIPO Andlaşmaları Çerçevesinde Teknolojik Korumanın

Asgari Sınırı ........................................................................ 256xvi

VI- VERİ-TABANI KORUMASININ AB VE TÜRKİYE

HUKUKLARINDA DÜZENLENİŞİ ................................................ 258

A- Veri-Tabanlarının Hukuki Koruması .................................... 258

B- TRIPs, WCT ve Veri-Tabanları .............................................. 259

C- AB Hukukunda Veri-Tabanı Koruması ................................ 260

1) AB Hukukunda Veri-Tabanı Kavramı ve Sui Generis

Hak ................................................................................ 261

a) Hakkın Kapsamı ...................................................... 263

b) Sınırlamalar ve Süre ................................................. 263

2) Veri-Tabanı Hakkının Kötüye Kullanılması ..................... 263

3) Adalet Divanı (ECJ) Kararları Işığında AB Veri-Tabanı

Direktifi ......................................................................... 264

D- Türk Hukukunda Veri-Tabanı Koruması ............................. 267

1) FSEK Ek Madde 8: “Özgün Olmayan” Veri-Tabanları ...... 268

2) Yaptırımlar ..................................................................... 268

3) Değerlendirme ................................................................ 269

Beşinci Bölüm

FİKİR VE SANAT ESERLERİ HUKUKUNDA TEKNOLOJİK KORUMA

SİSTEMLERİ - DRM ............................................................................... 271

I- DAVRANIŞ DÜZENLEYİCİ BİR ARAÇ OLARAK HUKUKUN

SİBERNETİK KARAKTERİ ......................................................... 271

A- Giriş: Davranış Düzenleyici Modeller ve Hukuk .................... 271

B- Evrimsel Bir Sistem Olarak Sosyal Organizma ...................... 274

C- Global Toplum ve Sibernetik ................................................ 278

D- Sibernetik ve Hukuk ............................................................ 282

II- “DAVRANIŞ DÜZENLEYİCİ ARAÇ” OLARAK YAZILIM VE

HUKUK ARASINDAKİ İLİŞKİ ....................................................... 286

A- Giriş: Düzenleme Biçimi Olarak Tasarım .............................. 287

B- Düzenleyici Yazılım .............................................................. 289

1) Tasarımsal/Mimari ve Yapısal Nitelikleri Bakımından

Yazılım ........................................................................... 289

2) Kuralların Yazılım Mimarisine Aktarılması ..................... 295

3) Düzenleyici Yazılımın DRM Dışındaki Uygulamaları ....... 297

a) “On-line” piyasalar .................................................. 297

b) “On-line” uyuşmazlık çözümü .................................. 298

4) Fikir ve Sanat Eserleri Hukuku Kurallarının Yazılım

Yoluyla Uygulanması: DRM ............................................ 300

III- DRM SİSTEMLERİNİN TEMEL ÖZELLİKLERİ VE İŞLEYİŞİ ......... 302

A- Giriş ve Fonksiyonel Tanım .................................................. 302

B- DRM Sistemlerinin İşleyişi ................................................... 305

1) “Dijital Hakların, Yönetimi” (Management of Digital

Rights) ........................................................................... 305xvii

a) Kimlik belirleme, tanımlama ve doğrulama

(identification) sistemleri .......................................... 305

b) “Meta-data” sistemleri ............................................. 307

c) Hakların yazılım yoluyla formülasyonuna yarayan

programlama dili (Rights Language) ......................... 308

2) “Hakların, Dijital Yönetimi” (Digital Management of

Rights) ........................................................................... 313

a) Genel olarak ............................................................. 313

b) Kullanılan teknolojiler .............................................. 314

C- DRM Sistemlerine Temel Oluşturan Standartlar .................. 316

1) Genel Olarak Resmi ve Gayri Resmi Standartlar ............. 316

2) DRM ve “Trusted Computing” ......................................... 318

IV- ESER SAHİBİ HAKKINA GETİRİLEN KANUNİ

SINIRLAMALAR VE DRM ............................................................ 319

A- Genel olarak ....................................................................... 319

B- DRM Sistemlerinde Sınırlama ve İstisnaların Uygulaması .... 321

1) “Off-line” Kontrol ............................................................ 321

2) “On-line” Kontrol ............................................................ 322

3) Karma Kontrol ve DRM Mimarisi İçin Bazı Öneriler ....... 324

a) DRM sistemine hukuki müdahale ............................ 324

b) DRM sisteminin programlama diline müdahale ........ 326

C- Eser Sahibi Hakkı Sınırlamalarına Uygun DRM

Sistemlerinde Bulunması Gerekli Unsurlar .......................... 327

D- Uygulama Güçlükleri ........................................................... 328

V- AB’DE DRM VE KİŞİSEL VERİ KORUMASI ................................. 329

A- AB’de DRM ......................................................................... 329

B- DRM Mimarisi ve Özel Hayatın Gizliliği ................................. 331

1) AB’de Kişisel Veri Koruması Hukuku ve DRM ................. 334

2) Değerlendirme ................................................................ 337

VI- DRM SİSTEMLERİ ÜZERİNE SON DEĞERLENDİRME ................ 338

SONUÇ .................................................................................................. 345

KAYNAKÇA ............................................................................................ 351

KAVRAMLAR DİZİNİ .............................................................................. 415


Yorum yaz
Bu kitaba henüz yorum yapılmamış.
Kapat