https://cdn2.dokuzsoft.com/u/legalkitabevi/img/b/12109.jpg
https://cdn2.dokuzsoft.com/u/legalkitabevi/img/c/12109.jpg
https://cdn2.dokuzsoft.com/u/legalkitabevi/img/b/f/i/fikri-mulkiyet-hukukunda-televizyon-program-formatlarinin-korunmasi8fbb9d1fa6b1586778f5c2d996eba6ee.jpg
https://cdn2.dokuzsoft.com/u/legalkitabevi/img/c/f/i/fikri-mulkiyet-hukukunda-televizyon-program-formatlarinin-korunmasi8fbb9d1fa6b1586778f5c2d996eba6ee.jpg
https://cdn2.dokuzsoft.com/u/legalkitabevi/img/b/f/i/fikri-mulkiyet-hukukunda-televizyon-program-formatlarinin-korunmasi4bb518cac06ddd37a3b01e99e66e1319.jpg
https://cdn2.dokuzsoft.com/u/legalkitabevi/img/c/f/i/fikri-mulkiyet-hukukunda-televizyon-program-formatlarinin-korunmasi4bb518cac06ddd37a3b01e99e66e1319.jpg
Fikri Mülkiyet Hukukunda Televizyon Program Formatlarının Korunması
Basım Tarihi
2012-05
Sayfa Sayısı
176
Basım Yeri
İstanbul
Stok Kodu
9786055373818
Baskı
1
FİKRİ MÜLKİYET HUKUKUNDA TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ KORUNMASI
Yrd. Doç. Dr. Mustafa ARIKAN
ÖNSÖZ ........ VII
YAZARIN ÖNSÖZÜ ....................... IX
İÇİNDEKİLER ..... XI
KISALTMALAR ............................XIX
BİBLİYOGRAFYA ......................X XIII
GİRİŞ
KONU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1.KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ ve
SINIRLANDIRILMASI .............1
I. Konunun Takdimi ...............1
II. Konunun Önemi ..................5
III. Konunun Sınırlandırılması .......8
Birinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATI
KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA
İLİŞKİSİ VE ESER NİTELİĞİ
§ 2.FORMAT KAVRAMI ve TÜRLERİ...........11
I. Format Kavramı ................11
A. Genel Olarak ...............11
İÇİNDEKİLER
B. Televizyon Program Formatı Kavramı ......12
C. Televizyon Programı ve Televizyon Program Formatı
Kavramı .........................14
II. Format Türleri ...................18
A. Show Programı Formatı ...19
B. Dizi Programı Formatı ......19
III. Program Formatı, Treatment ve Senaryo Arasındaki İlişki ..... 22
A. Genel Olarak ............... 22
B. Program Formatı ve Treatment...... .. 22
C. Senaryo ve Program Formatı ...................... 23
D. Değerlendirme ............ 24
IV. Program Formatı ve Eser Kavramı ........... 25
A. Program Formatı ve Fikrî İçerik ....... 25
B. Program Formatı ve Soyut Fikir ... 26
1. Soyut Fikirlerin Somut Ürünlerden Ayırdedilmesi.......31
a. Genel Olarak ...31
b. Fikir Kavramı ..31
c. Program Formatının Somutlaşması ............... 36
2. Program Formatlarının Korunması .....39
a. Program Formatının Hukukî Niteliği ....................... 40
b. Korumanın Şartları ................42
c. Eser Sahipliği ..42
aa. Program Formatı Temelinde Oluşturulan
Televizyon Programlarında Eser Sahipliği... 44
bb. Birlikte Eser Sahipliğinde Malî Hakların
Kullanılması ....47
cc. Birlikte Eser Sahipleri Arasındaki
Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi...................47
dd. Yapımcı Firmanın Malî Hak Sahipliği ............... 49
d. Filme Çekmenin Hukukî Niteliği .. 50
V. Program Formatlarında Eser Sahibinin Hususiyeti
Kavramı . 54XIII
A. Eser Sahibine Mahsus Olma Hususu ........ 54
B. Şekillenme Kalitesi ....55
C. Formatlarda Hususiyet ..... 56
D. Münferit Unsurlar Bakımından Hususiyet.................. 56
1. Moderasyonlarda Hususiyet .............. 56
a. Moderasyon Tarzında Hususiyet ....58
b. Moderatörün Taklit Edilmesi ..........59
2. Başlıklarda Hususiyet ............................ 60
3. Karakterlerde Hususiyet ve Fikrî Hukuk
Korunması .............62
4. Yarışma Oyunları ve Sorularda Özgünlük ......................65
5. Müzik Unsurlarında Hususiyet ........... 69
6. Programın İçerik Yapısında Hususiyet ......71
7. Arka Plan Unsurlarında Hususiyet ..... 72
8. Kombinasyonlarda Hususiyet ...............74
a. Özgün Şekillendirme Hareket Sahası.........75
b. Özgün Şekillendirme ................76
E. Değerlendirme ............76
İkinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM
FORMATLARININ MUKAYESELİ
HUKUKTA KORUNMASI
§ 3.KONUNUN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ YERİ..............79
I. Genel Olarak .......................79
II. Fransız Hukuku’nda Program Formatlarının Korunması ........ 80
A. Genel Olarak ............... 80
B. Fransız Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program
Formatlarının Korunması ............................ 80XIV
C. Fransız Haksız Rekabet Hukukunda Program
Formatlarının Korunması ........ 82
D. Değerlendirme ............ 83
III. İngiliz Hukukunda Program Formatlarının Korunması .......... 83
A. Genel Olarak ............... 83
B. İngiliz Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program
Formatlarının Korunması ........... 84
C. Hughie Green Davası ....... 86
D. İngiliz Haksız Rekabet Hukukunda Program
Formatlarının Korunması 89
E. Kanuni Düzenlemelerle Problemi Çözme Çalışmaları ...... 92
F. Değerlendirme .............93
IV. Alman Hukukunda Program Formatlarının Korunması...........93
A. Genel Olarak ................93
B. Almanya’da UrhG. Kapsamında Program
Formatlarının Korunması ....... 94
C. Alman Marka ve Haksız Rekabet Hukukunda
(UWG) Program Formatlarının Korunması...............95
D. Culpa in Contrahendo Hükümleriyle Program
Formatlarının Korunması .. 96
E. Alman Hukukunda Sözleşme Yoluyla Program
Formatlarının Korunması ............ 97
F. Değerlendirme .............98
V. ABD. Hukukunda Program Formatların Korunması.................98
A. Genel Olarak ................98
B. ABD. Hukuku’nda Program Formatlarının Telif
Hakkıyla Korunması ...... 100
C. ABD. Haksız Fiil Hukukunda Program Formatlarının
Korunması ................. 102
1. Genel Olarak ...... 102
2. Sözleşme Benzeri İşlem (Quasi Contract) .................... 102XV
3. Güven İlişkisinin Zedelenmesi (Breach of
Confidental Relationship) ............ 103
D. Değerlendirme .......... 105
Üçüncü Bölüm
PROGRAM FORMATLARININ FİKRİ
MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI
§ 4.TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ FİKİR
ve SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA
KORUNMASI .............. 107
I. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun Koruma Konusu ............. 107
II. Telif Haklarının İhlal Edilmesi ......... 108
III. Eser Bölümlerinin Korunması........... 109
IV. Eserin Korunan Bölümlerinin Telif Hakları Bağlamında
Değerlendirilmesi...........110
A. İçerik ve Şekil Arasında Ayrım Yapılmasının İlke
Olarak Önemsizliği .110
B. İşlenme Eserler Bakımından Değerlendirme...........111
C. Program Formatlarının Talimat Niteliğinde
Korunması.......... 112
1. Talimatların İçtihatlarda ve Doktrinde
Değerlendirilmesi .... 113
2. Gerekçelendirme Eksikliği .........114
3. Hukuk Politikası ....... 115
D. Formatlar Bakımından Değerlendirme ....116
V. Serbest ve Serbest Olmayan Kullanma ........116
A. Kullanımın Yoğunluğu ...117
B. Uyuşan Hususların Karşılaştırılması .......118
C. Formatların İzin Verilen ve Verilmeyen Kullanımları ......119
VI. Değerlendirme ................120
§ 5.HAK İHLALİNDE AÇILABİLECEK DAVALAR....... 121
I. Genel Olarak .................... 121
II. Tespit Davası ................... 121
III. Tecavüzün Ref’i Davası 123
IV. Tecavüzün Men’i Davası ....... 125
V. Tazminat Davaları ......... 125
§ 6.PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT
ESERLERİ KANUNU DIŞINDAKİ HUKUKİ YOLLARLA
KORUNMASI ..................128
I. Genel Olarak ...............128
II. Culpa in Contrahendo Çerçevesinde Koruma İmkânı............ 128
III. Sebepsiz Zenginleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı .. 133
IV. Değerlendirme ................. 134
V. Sözleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı............... 135
§ 7.MARKA HUKUKUNDA PROGRAM FORMATLARIN
KORUNMASI ................... 136
I. Genel Olarak ................... 136
II. Marka Hukuku’na Göre Koruma Şartları ..... 137
A. Marka Olarak Korunabilen İşaret...... 137
1. Marka Olarak Format ........................... 138
2. Marka Hukuku Bakımından Format Unsurları.... 139
B. Marka Hakkının Oluşumu....... 140
1. Tescil .....................141
2. Kullanılma İle Ayırt Edici Nitelik Kazanılması ......... 145
III. Marka Hukuku ve Başlıkların Korunması ..... 148
IV. Özdeş İşaret ve Ürünler...148
V. Benzer İşaretler ve/veya Ürünler .........149
VI. Tanınmış Marka Bağlamında Program Formatlarının
Değerlendirilmesi ........... 151
VII. Marka ve Başlık Korumasında Sahiplik Kavramı............... 153
VIII. Değerlendirme ................ 153XVII
§ 8.HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNE GÖRE PROGRAM
FORMATLARININ KORUNMASI ............... 155
I. Genel Olarak .................... 155
II. Haksız Rekabetin Unsurları . 157
III. Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler ......... 158
IV. Formatların Taklit Edilmesinin Dürüstlük Kuralına Aykırılığı............ 160
A. Haksız Rekabet İlkeleri Bağlamında Kendine Özgü
Olma Hususu..........161
B. Rekabeti Haksız Hale Getiren Durumlar............................ 164
1. İltibas (Karışıklığa Neden Olmak) (TTK. md.
57/5)........... 165
2. İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya
Yayma (TTK. md. 57/8).................. 166
3. Aldatıcı Reklam 167
4. Character Merchandising ve Haksız Rekabet
Koruması ............. 168
V. Değerlendirme ................. 169
VI. Haksız Rekabetin Sonuçları . 169
A. İhtiyati Tedbir .......... 169
B. Hukuki Sorumluluk .170
1. Tespit Davası......170
2. Men (Önleme) Davası..........170
3. Haksız Rekabetin Sonucu Olan Maddî Durumun
Ortadan Kaldırılması 170
4. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları .171
SONUÇ ....... 173
Yrd. Doç. Dr. Mustafa ARIKAN
ÖNSÖZ ........ VII
YAZARIN ÖNSÖZÜ ....................... IX
İÇİNDEKİLER ..... XI
KISALTMALAR ............................XIX
BİBLİYOGRAFYA ......................X XIII
GİRİŞ
KONU İLE İLGİLİ GENEL BİLGİLER
§ 1.KONUNUN TAKDİMİ, ÖNEMİ ve
SINIRLANDIRILMASI .............1
I. Konunun Takdimi ...............1
II. Konunun Önemi ..................5
III. Konunun Sınırlandırılması .......8
Birinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM FORMATI
KAVRAMI, BENZER KAVRAMLARLA
İLİŞKİSİ VE ESER NİTELİĞİ
§ 2.FORMAT KAVRAMI ve TÜRLERİ...........11
I. Format Kavramı ................11
A. Genel Olarak ...............11
İÇİNDEKİLER
B. Televizyon Program Formatı Kavramı ......12
C. Televizyon Programı ve Televizyon Program Formatı
Kavramı .........................14
II. Format Türleri ...................18
A. Show Programı Formatı ...19
B. Dizi Programı Formatı ......19
III. Program Formatı, Treatment ve Senaryo Arasındaki İlişki ..... 22
A. Genel Olarak ............... 22
B. Program Formatı ve Treatment...... .. 22
C. Senaryo ve Program Formatı ...................... 23
D. Değerlendirme ............ 24
IV. Program Formatı ve Eser Kavramı ........... 25
A. Program Formatı ve Fikrî İçerik ....... 25
B. Program Formatı ve Soyut Fikir ... 26
1. Soyut Fikirlerin Somut Ürünlerden Ayırdedilmesi.......31
a. Genel Olarak ...31
b. Fikir Kavramı ..31
c. Program Formatının Somutlaşması ............... 36
2. Program Formatlarının Korunması .....39
a. Program Formatının Hukukî Niteliği ....................... 40
b. Korumanın Şartları ................42
c. Eser Sahipliği ..42
aa. Program Formatı Temelinde Oluşturulan
Televizyon Programlarında Eser Sahipliği... 44
bb. Birlikte Eser Sahipliğinde Malî Hakların
Kullanılması ....47
cc. Birlikte Eser Sahipleri Arasındaki
Anlaşmazlıkların Çözümlenmesi...................47
dd. Yapımcı Firmanın Malî Hak Sahipliği ............... 49
d. Filme Çekmenin Hukukî Niteliği .. 50
V. Program Formatlarında Eser Sahibinin Hususiyeti
Kavramı . 54XIII
A. Eser Sahibine Mahsus Olma Hususu ........ 54
B. Şekillenme Kalitesi ....55
C. Formatlarda Hususiyet ..... 56
D. Münferit Unsurlar Bakımından Hususiyet.................. 56
1. Moderasyonlarda Hususiyet .............. 56
a. Moderasyon Tarzında Hususiyet ....58
b. Moderatörün Taklit Edilmesi ..........59
2. Başlıklarda Hususiyet ............................ 60
3. Karakterlerde Hususiyet ve Fikrî Hukuk
Korunması .............62
4. Yarışma Oyunları ve Sorularda Özgünlük ......................65
5. Müzik Unsurlarında Hususiyet ........... 69
6. Programın İçerik Yapısında Hususiyet ......71
7. Arka Plan Unsurlarında Hususiyet ..... 72
8. Kombinasyonlarda Hususiyet ...............74
a. Özgün Şekillendirme Hareket Sahası.........75
b. Özgün Şekillendirme ................76
E. Değerlendirme ............76
İkinci Bölüm
TELEVİZYON PROGRAM
FORMATLARININ MUKAYESELİ
HUKUKTA KORUNMASI
§ 3.KONUNUN KARŞILAŞTIRMALI HUKUKTAKİ YERİ..............79
I. Genel Olarak .......................79
II. Fransız Hukuku’nda Program Formatlarının Korunması ........ 80
A. Genel Olarak ............... 80
B. Fransız Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program
Formatlarının Korunması ............................ 80XIV
C. Fransız Haksız Rekabet Hukukunda Program
Formatlarının Korunması ........ 82
D. Değerlendirme ............ 83
III. İngiliz Hukukunda Program Formatlarının Korunması .......... 83
A. Genel Olarak ............... 83
B. İngiliz Fikir ve Sanat Eserleri Hukukunda Program
Formatlarının Korunması ........... 84
C. Hughie Green Davası ....... 86
D. İngiliz Haksız Rekabet Hukukunda Program
Formatlarının Korunması 89
E. Kanuni Düzenlemelerle Problemi Çözme Çalışmaları ...... 92
F. Değerlendirme .............93
IV. Alman Hukukunda Program Formatlarının Korunması...........93
A. Genel Olarak ................93
B. Almanya’da UrhG. Kapsamında Program
Formatlarının Korunması ....... 94
C. Alman Marka ve Haksız Rekabet Hukukunda
(UWG) Program Formatlarının Korunması...............95
D. Culpa in Contrahendo Hükümleriyle Program
Formatlarının Korunması .. 96
E. Alman Hukukunda Sözleşme Yoluyla Program
Formatlarının Korunması ............ 97
F. Değerlendirme .............98
V. ABD. Hukukunda Program Formatların Korunması.................98
A. Genel Olarak ................98
B. ABD. Hukuku’nda Program Formatlarının Telif
Hakkıyla Korunması ...... 100
C. ABD. Haksız Fiil Hukukunda Program Formatlarının
Korunması ................. 102
1. Genel Olarak ...... 102
2. Sözleşme Benzeri İşlem (Quasi Contract) .................... 102XV
3. Güven İlişkisinin Zedelenmesi (Breach of
Confidental Relationship) ............ 103
D. Değerlendirme .......... 105
Üçüncü Bölüm
PROGRAM FORMATLARININ FİKRİ
MÜLKİYET HUKUKUNDA KORUNMASI
§ 4.TELEVİZYON PROGRAM FORMATLARININ FİKİR
ve SANAT ESERLERİ KANUNU KAPSAMINDA
KORUNMASI .............. 107
I. Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu’nun Koruma Konusu ............. 107
II. Telif Haklarının İhlal Edilmesi ......... 108
III. Eser Bölümlerinin Korunması........... 109
IV. Eserin Korunan Bölümlerinin Telif Hakları Bağlamında
Değerlendirilmesi...........110
A. İçerik ve Şekil Arasında Ayrım Yapılmasının İlke
Olarak Önemsizliği .110
B. İşlenme Eserler Bakımından Değerlendirme...........111
C. Program Formatlarının Talimat Niteliğinde
Korunması.......... 112
1. Talimatların İçtihatlarda ve Doktrinde
Değerlendirilmesi .... 113
2. Gerekçelendirme Eksikliği .........114
3. Hukuk Politikası ....... 115
D. Formatlar Bakımından Değerlendirme ....116
V. Serbest ve Serbest Olmayan Kullanma ........116
A. Kullanımın Yoğunluğu ...117
B. Uyuşan Hususların Karşılaştırılması .......118
C. Formatların İzin Verilen ve Verilmeyen Kullanımları ......119
VI. Değerlendirme ................120
§ 5.HAK İHLALİNDE AÇILABİLECEK DAVALAR....... 121
I. Genel Olarak .................... 121
II. Tespit Davası ................... 121
III. Tecavüzün Ref’i Davası 123
IV. Tecavüzün Men’i Davası ....... 125
V. Tazminat Davaları ......... 125
§ 6.PROGRAM FORMATLARININ FİKİR ve SANAT
ESERLERİ KANUNU DIŞINDAKİ HUKUKİ YOLLARLA
KORUNMASI ..................128
I. Genel Olarak ...............128
II. Culpa in Contrahendo Çerçevesinde Koruma İmkânı............ 128
III. Sebepsiz Zenginleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı .. 133
IV. Değerlendirme ................. 134
V. Sözleşme Hükümleri Çerçevesinde Koruma İmkânı............... 135
§ 7.MARKA HUKUKUNDA PROGRAM FORMATLARIN
KORUNMASI ................... 136
I. Genel Olarak ................... 136
II. Marka Hukuku’na Göre Koruma Şartları ..... 137
A. Marka Olarak Korunabilen İşaret...... 137
1. Marka Olarak Format ........................... 138
2. Marka Hukuku Bakımından Format Unsurları.... 139
B. Marka Hakkının Oluşumu....... 140
1. Tescil .....................141
2. Kullanılma İle Ayırt Edici Nitelik Kazanılması ......... 145
III. Marka Hukuku ve Başlıkların Korunması ..... 148
IV. Özdeş İşaret ve Ürünler...148
V. Benzer İşaretler ve/veya Ürünler .........149
VI. Tanınmış Marka Bağlamında Program Formatlarının
Değerlendirilmesi ........... 151
VII. Marka ve Başlık Korumasında Sahiplik Kavramı............... 153
VIII. Değerlendirme ................ 153XVII
§ 8.HAKSIZ REKABET HÜKÜMLERİNE GÖRE PROGRAM
FORMATLARININ KORUNMASI ............... 155
I. Genel Olarak .................... 155
II. Haksız Rekabetin Unsurları . 157
III. Ticaret Kanunu Hükümlerine Göre Haksız Rekabete Hâkim Olan İlkeler ......... 158
IV. Formatların Taklit Edilmesinin Dürüstlük Kuralına Aykırılığı............ 160
A. Haksız Rekabet İlkeleri Bağlamında Kendine Özgü
Olma Hususu..........161
B. Rekabeti Haksız Hale Getiren Durumlar............................ 164
1. İltibas (Karışıklığa Neden Olmak) (TTK. md.
57/5)........... 165
2. İmalat veya Ticaret Sırlarından Yararlanma veya
Yayma (TTK. md. 57/8).................. 166
3. Aldatıcı Reklam 167
4. Character Merchandising ve Haksız Rekabet
Koruması ............. 168
V. Değerlendirme ................. 169
VI. Haksız Rekabetin Sonuçları . 169
A. İhtiyati Tedbir .......... 169
B. Hukuki Sorumluluk .170
1. Tespit Davası......170
2. Men (Önleme) Davası..........170
3. Haksız Rekabetin Sonucu Olan Maddî Durumun
Ortadan Kaldırılması 170
4. Maddi ve Manevi Tazminat Davaları .171
SONUÇ ....... 173
Yorumlar
Yorum yaz
Bu kitaba henüz yorum yapılmamış.