Fikri Hukukta Eser
FİKRİ HUKUKTA ESER
Mustafa ATEŞ
- Genel Olarak Fikri Hak Kavramı
- Eser Kavramı Ve Hukuki Mahiyeti
- Fikri Hukuk Kapsamında Korunan Eser Türleri
- İşlenmeler Ve Derlemeler
- Eser Dışındaki Koruma Konuları
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ VII
GİRİŞ
GENEL OLARAK FİKRÎ HAK KAVRAMI
§ 1. FİKRÎ HAKKIN TANIMI, UNSURLARI VE ÇEŞİTLERİ 3
1. GENEL OLARAK HAK KAVRAMI 3
2. FİKRÎ HAK KAVRAMININ TANIMI 5
3. FİKRÎ HAKKIN UNSURLARI 8
B. FİKRÎ HAKKIN KONUSU 8
C. FİKRÎ HAKKIN SUJESİ 11
4. FİKRÎ HAKKIN TÜRLERİ 13
a. MANEVÎ HAKLAR 14
b. MALÎ HAKLAR 16
BİRİNCİ BÖLÜM ESER KAVRAMI VE HUKUKÎ MAHİYETİ
§ 2. HUKUKÎ BİR TERİM OLARAK ESER 21
a. GENEL OLARAK ESER KAVRAMI 21
D. KELİME OLARAK “ESER” 21
E. BORÇLAR HUKUKU ANLAMINDA ESER 22
1. İstisna Sözleşmesinin Konusu Olarak Eser 22
2. Yayın Sözleşmesinin Konusu Olarak Eser 23
F. BASIN HUKUKU ANLAMINDA ESER 25
b. FİKRİ HAKKIN KONUSU ANLAMINDA ESER 26
A. ESERİN TANIMI 26
B. ESERİN UNSURLARI 28
§ 3. ESERİN ŞEKLÎ ŞARTI VEYA OBJEKTİF UNSUR 31
1. GENEL OLARAK 31
B. SOYUT FİKRİN ÜRÜN HALİNE GELMESİ 31
C. ŞEKLE BÜRÜNMEMİŞ DÜŞÜNCENİN ESER OLARAK KORUNAMAYACAĞI 32
D. FİKRİN BELLİ BİR BİÇİME UYGUN OLARAK AÇIKLANMA GEREĞİ. 35
2. OBJEKTİF UNSURA ÎLÎŞKİN DIŞ HUKUK YAKLAŞIMLARI 38
a. GENEL OLARAK 38
b. TESPİTİN ZORUNLU OLUP OLMADIĞI MESELESİ 38
a. Uluslararası Sözleşmelerde 39
D. Bern Sözleşmesi 39
E. Evrensel Fikrî Haklar Sözleşmesi 40
b. Yabancı Ülke Hukukları 41
1. Anglo-Amerikan Hukuk Sistemi 41
2. Kıta Avrupası Ülkeleri Sistemi 43
c. ESERİN HUKUKUN ÖNGÖRDÜĞÜ BİÇİME (FORMATA) UYGUNLUĞU MESELESİ 45
A. Uluslararası Sözleşmeler Bakımından 45
a) Bern Sözleşmesi 45
b) Evrensel Fikrî Haklar Sözleşmesi 48
B. Yabancı Ülke Kanunları Bakımından. 50
a) Avusturya 50
b) İsviçre 50
c) Fransa 51
d) Almanya 51
e) İtalya 52
f) Portekiz 52
g) Çek ve Slovak Cumhuriyetleri 53
h) Anglo-Amerikan ve Diğer Common Law Ülkeleri 54
i) Çeşitli Ülkeler 56
3. OBJEKTİF UNSURUN HUKUKUMUZDAKİ YERİ 57
A. TESPİT OLGUSU BAKIMINDAN 57
1. İlke Olarak Tespit Şekil Şartı Değildir 58
2. Kuralın İstisnaları... 59
B. ESERİN HUKUKUN ÖNGÖRDÜĞÜ BİÇİME UYGUNLUĞU BAKIMINDAN 60
§ 4. ESERİN ESASA İLİŞKİN ŞARTI VEYA SÜBJEKTİF UNSUR63
1. GENEL OLARAK 63
B. SÜBJEKTİF UNSUR KİŞİSEL BİR ÖZELLİKTİR 63
C. KULLANILAN TERMİNOLOJİ . 64
2. SÜBJEKTİF UNSURA İLİŞKİN YABANCI HUKUK YAKLAŞIMLARI 65
a. GENEL OLARAK 65
b. SUBJEKTİVİST YAKLAŞIMIN HÂKİM OLDUĞU ÜLKELER 66
c. OBJEKTİVİST YAKLAŞIMIN HÂKİM OLDUĞU ÜLKELER 68
3. TÜRK HUKUKUNDAKİ GÖRÜŞLER 71
a. ÖĞRETİDEKİ GÖRÜŞLER 71
b. HUSUSİYETTEN NE ANLAŞILMALIDIR? 74
D. Hususiyet “Yenilik” Değildir 74
E. Hususiyet Üslûptur 75
F. Hususiyetin Ölçütü “Sıradan” Olmamaktır 77
G. Her Eser Türünün Hususiyeti Farklıdır 79
H. Hususiyetin Tespitinde İzlenecek Yol ve Yöntem 80
1. Söz Konusu Şeyin Beşerî Bir Faaliyet Ürünü Olmaması 81
2. Beşerî Bir Faaliyet Ürünü Ancak Sıradan Bir Fikrî Faaliyet Ürünü 81
3. Ortada Bir Eser Mevcut Ama Gerçek Sahibi Kim? 81
4. İntihal ve Serbest Yararlanma Arasındaki Çizgi 82
4. HUSUSİYETİN ŞEKİLDE Mİ İÇERİKTE Mİ ARANACAĞI MESELESİ 83
5. ESERDE HUSUSİYET-DEĞER İLİŞKİSİ 87
6. HUSUSİYETİN TAYİNİNDE ESER SAHİBİNİN İRADESİNİN ROLÜ 90
§ 5. ESER SAYILMA BAKIMINDAN TAMAMLANMA, ALENİLEŞME, TESCİL VE TEVDİİN YERİ 93
A. GENEL OLARAK 93
B. ESER SAYILMA BAKIMINDA TAMAMLANMIŞ OLUP-
OLMAMA MESELESİ 93
a) GENEL OLARAK 93
b) TAMAMLANMAMIŞ ÜRÜNÜN ESER OLARAK KORUNMASININ ŞARTLARI 94