Müzik Eserleri Üzerindeki Hakların İnternet Ortamında Korunması
Meryem Ebru TATAR
İÇİNDEKİLER
BİRİNCİ BÖLÜM
TARİHSEL SÜREÇ İÇERİSİNDE MÜZİK VE TELİF HAKLARI İLE
İNTERNET VE TELİF HAKLARI İLE İLGİLİ TEMEL KAVRAMLAR
- 1- MÜZİĞİN TANIMI VE TARİHİ .......................................................3
- MÜZİĞİN TANIMI VE ORTAYA ÇIKIŞINA İLİŞKİN
TEORİLER....................................................................................3
- Müziğin Tanımı ........................................................................3
- Müziğin Ortaya Çıkışına İlişkin Teoriler .................................4
- TARİHTE MÜZİK ........................................................................5
- 2- MÜZİK ESERLERİNİN KORUNMASINA İLİŞKİN
DÜZENLEMELERİN TARİHSEL GELİŞİMİ...................................8
- İNGİLTERE VE KITAAVRUPASI...............................................8
- AMERİKA BİRLEŞİK DEVLETİ..............................................12
III. TÜRKİYE...................................................................................14
- 3- İNTERNET VE TELİF HAKLARI İLE İLGİLİ TEMEL
KAVRAMLAR..................................................................................18
- İNTERNETİN TANIMI VE TARİHİ.............................................18
II- ESER ve MÜZİK ESERİ ............................................................19
III- ESER SAHİBİ.............................................................................23
İKİNCİ BÖLÜM
ESER SAHİBİNİN HAKLARI, BAĞLANTILI HAKLAR VE BU
HAKLARA GETİRİLEN SINIRLANDIRMLAR İLE KORUMA
SÜRELERİ
- 1- ESER SAHİBİNİN HAKLARI........................................................25
- MANEVİ HAKLAR......................................................................25
- Umuma Arz Hakkı .................................................................26
- Adın Belirtilmesi Hakkı .........................................................27
- Eserde Değişiklik Yapılmasını Men Hakkı ............................28
- Zilyed ve Malike Karşı Haklar...............................................30
- MALI HAKLAR .........................................................................31
İçindekiler
- İşleme Hakkı ..........................................................................31
- Çoğaltma Hakkı......................................................................33
- Yayma Hakkı..........................................................................35
- Temsil Hakkı ..........................................................................37
- Umuma İletim Hakkı..............................................................38
- 2- KOMŞU HAKLAR .........................................................................40
- İCRACI SANATÇI......................................................................40
- FONOGRAM YAPIMCISI...........................................................42
III. RADYO VE TELEVİZYON KURULUŞU................................44
- 3- MÜZİK ESERİ SAHİBİNİN HAKLARINA GETİRİLEN
SINIRLANDIRMALAR...................................................................45
- KAMU DÜZENİ NEDENİYLE SINIRLANDIRMA.................46
- KAMU YARARI NEDENİYLE SINIRLANDIRMA.................46
- Gazete Yayınları ile Sınırlandırma .........................................46
- Eğitim ve Öğretim Amacıyla Sınırlandırma...........................46
- İktibas Serbestisi ....................................................................47
III. ÖZEL YARAR NEDENİYLE SINIRLANDIRMA ....................48
- Şahsi Kullanım.......................................................................48
- Kopya ve Teşhir......................................................................50
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
MÜZİK ESERLERİ ÜZERİNDEKİ HAKLARIN
DEVRİ VE RUHSAT (LİSANS)
- 1- DEVİR..............................................................................................51
- 2- LİSANS............................................................................................52
- TANIMI..........................................................................................52
- ÇEŞİTLERİ...................................................................................52
- 2- LİSANS SÖZLEŞMESİ...................................................................55
- GENEL OLARAK ........................................................................55
- TARAFLARI ...............................................................................57
- LİSANS VEREN....................................................................57
- Eser Sahibi..........................................................................57
- Meslek Birlikleri ................................................................58
xii
İçindekiler
- Eser Sahibinin Mirasçıları..................................................61
- LİSANS ALAN......................................................................62
- Bağlantılı Hak Sahipleri.....................................................62
- Radyo-Televizyon, Uydu ve Kablolu Yayın Kuruluşlarıyla
İleride Bulunacak Teknik İmkânlardan Yararlanarak
Yayın ve/veya İletim Yapacak Kuruluşlar..............................62
- Yapımcı ve Yayımcılar .......................................................64
- Umuma Açık Mahaller ......................................................65
III. SONA ERMESİ...........................................................................65
- Sözleşmenin Amacının Gerçekleşmesi veya Sözleşmedeki
Sürenin Dolması ....................................................................65
- İfanın İmkânsız Hale Gelmesi................................................65
- Cayma Hakkını Kullanması ...................................................66
- Fesih Hakkının Kullanılması..................................................66
- Lisans Alanın Ölmesi veya İflas Etmesi.................................67
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
TELİF HAKLARININ İNTERNET ORTAMINDA İHLALİ
- 1- TELİF HAKLARININ İNTERNET ORTAMINDA İHLALİ
HALİNDE İNTERNET SERVİS SAĞLAYICILARIN
SORUMLULUĞU ...........................................................................69
- GENEL OLARAK .....................................................................69
- İNTERNET SERVİS SAĞLAYICILARININ SORUMLULUĞU .70
- Erişim Sağlayıcıları................................................................71
- Yer Sağlayıcılar......................................................................73
- İçerik Sağlayıcılar ..................................................................75
- 2- UYAR-KALDIR SİSTEMİ VE FSEK EK MADDE 4/3
DÜZENLEMESİ...............................................................................76
- 3- DİJİTAL HAK YÖNETİMİ .............................................................81
BEŞİNCİ BÖLÜM
MÜZİK ESERLERİNİN DİJİTAL MÜZİK PLATFORMLARINDA
YAYINLANMASI
- 1- DİJİTAL MÜZİK PLATFORMLARININ ÖZELLİKLERİ,
xiii
İçindekiler
TELİF POLİTİKALARI İLE BU POLİTİKALARA İLİŞKİN
TARTIŞMALAR ...............................................................................85
- DİJİTAL MÜZİK PLATFORMLARININ GENEL
ÖZELLİKLERİ ...........................................................................85
- SPOTIFY .....................................................................................87
- Genel Özellikleri ....................................................................87
- Sahte Sanatçılar ve Oynatma Listelerine Müdahale
Tartışmaları.............................................................................90
- Loudr Müzik Lisanslama Platformu ......................................91
III. FİZY.............................................................................................92
- DEEZER......................................................................................93
- iTUNES/APPLE MUSIC ............................................................94
- Genel Özellikleri ....................................................................94
- iTunes / Apple Music ve Dijital Miras...................................95
- YOUTUBE VE YOUTUBE MUSİC ........................................100
- Genel Olarak ........................................................................100
- Content ID Sistemi...............................................................101
- YouTube Müzik....................................................................101
VII.ÇALMA LİSTELERİ VE DİJİTAL MÜZİK KİTAPLIĞININ
ESER NİTELİĞİ .....................................................................102
- 2- DİJİTAL MÜZİK PLATFORMLARI ALEYHİNE AÇILAN
TELİF HAKKI İHLALİ DAVALARI.............................................102
- DAVID LOWERY, MELISSA FERRICK VE SPOTIFY .........102
- WIXEN MUSIC PUBLISHING COMPANY VE SPOTIFY....105
III. JAKE P. NOCH (SOSA ENTERTAINMENT LLC.), PRO
MUSIC RIGHTS LLC. (PMR) VE SPOTIFY..........................106
- GEMA VE YOUTUBE..............................................................109
- 3- DİJİTAL TEK PAZARDA TELİF HAKLARI DİREKTİFİ ..........111
- 4- MÜZİK MODERNİZASYON KANUNU ....................................115
SONUÇ ..............................................................................................119
KAYNAKÇA.........................................................................................121