Mecelle'nin Külli Kaideler Şerhi Telhis
Süleyman TEPE
İÇİNDEKİLER
ÖNSÖZ. 5
İÇİNDEKİLER 7
GİRİŞ . 13
BOSNALI ALİ ULVİ’NİN KAVRAM MERKEZLİ MECELLE-KAVAİD ŞERHİ: TELHİS-İ
KAVÂİD-İ KÜLLİYE VE ISTILAHÂT-I FIKHİYE 13
BİRİNCİ BÖLÜM
MUHTELİF AÇILARDAN MECELLE’NİN KÜLLİ KAİDELERİ HAKKINDA
DEĞERLENDİRMELER
Özellikleri ve Önemi 18
1.1. Şer’i Delillere Dayanması. 18
1.2. Hakimlere Rehber Olması 20
1.3. Hayat ve Mantık Düsturu Olması. 21
1.4. Evrensel Nitelikte Olması ve Modern Mahkeme Kararlarında Kullanılması . 22
Mecelle’nin Külli Kaideleriyle Hüküm Verilmesi . 24
Mecelle’nin Külli Kaidelerinin Te’lif Değeri. 27
Mecelle’nin Külli Kaideleri Hakkında Yapılan Eleştiriler 30
4.1. Bazı Kaidelerin Birbirlerini Takyid ve Tahsis Etmesi. 30
4.2. Bazı Kaidelerin Birbirini Tekrar Etmesi. 32
4.3. Önemli Külli Kaidelere Yer Verilmemesi 34
4.4. Bazı Maddelerin Kaide Vasfı Taşımaması 35
4.5. Bazı Kaidelerin Tasnifinin İnsicamsız Olması 35
Mecelle’nin Küllî Kaidelerini Şerh Eden Türkçe Eserler . 36
5.1. İlk Dönemde Yazılan Mecelle Şerhleri . 36
5.1.1. Mecelle-i Ahkam-ı Adliye Kavâid-i Külliyesinin Şerhi (Şemsi
Efendi) . 36
5.1.2. Teşrihu’l-Kavaidi’l-Külliye (fi Ahkami’l-Fer‘iyyeti’l-Ameliyye)
(Abdüssettar Efendi, ö.1304/1886). 37
8 İçindekiler
5.1.3. Tafsîl li-tavdîhi'l-kavâidi'l-fıkhiyeti ve’l-usûliyyeti fî-evveli
Mecelleti'l-Ahkâmi'l-Adliyye (Süleyman Hasbi Efendi, ö.1909) . 39
5.1.4. Durerü’l-Hükkam Şerhu Mecelleti’l-Ahkam (Ali Haydar Efendi,
ö.1935). 40
5.1.5. Mir‘at-ı Mecelle (Mesud Efendi, ö.1894).42
5.1.6. Mir‘atü’l-Mecelle (Ömer Hilmi Efendi, ö.1889) . 43
5.1.7. Mecelle-i Ahkam-ı Adliye’den Kavaid-i Külliye Şerhi
(Kuyucaklızâde Mehmed Âtıf Bey, ö.1898) 44
5.1.8. Telhîs-i Kavâid-i Külliyye ve Istılâhât-ı Fıkhiyye (Ali Ulvi Bey). 46
5.1.9. Ruhu’l-Mecelle (Hacı Reşid Paşa, ö.1918)47
5.2. Diğer Şerhler 49
İKİNCİ BÖLÜM
TELHİS-İ KAVÂİD-İ KÜLLİYE VE ISTILAHÂT-I FIKHİYE
İFADE-İ MERAM .55
MADDE İLM-İ FIKIH, MESAİL-İ ŞER‘İYE-İ AMELİYEYİ BİLMEKTİR.56
MADDE BİR İŞTEN MAKSAT NE İSE HÜKÜM ONA GÖREDİR59
MADDE UKÛDDA İTİBAR MAKÂSID VE MEÂNİYEDİR, ELFÂZ VE MEBÂNİYE
DEĞİLDİR62
MADDE ŞEKK İLE YAKÎN ZÂİL OLMAZ64
MADDE BİR ŞEYİN BULUNDUĞU HAL ÜZERE KALMASI ASILDIR66
MADDE KADÎM, KIDEMİ ÜZERE TERK OLUNUR .68
MADDE ZARAR KADÎM OLMAZ.69
MADDE BERAET-İ ZİMMET ASILDIR70
MADDE SIFÂT-I ÂRIZADA ASL OLAN ADEMDİR71
MADDE BİR ZAMANDA SABİT OLAN ŞEYİN HİLAFINA DELİL OLMADIKÇA
BEKASIYLA HÜKMOLUNUR .72
MADDE BİR EMR-İ HÂDİSİN AKREB-İ EVKÂTINA İZÂFETİ ASILDIR73
MADDE KELAMDA ASL OLAN MANA-YI HAKİKİDİR74
MADDE TASRİH MUKABELESİNDE DELÂLETE İTİBAR YOKTUR 76
MADDE MEVRİD-İ NASSDA İÇTİHADA MESAĞ YOKTUR77
MADDE ALÂ HİLAFİ’L-KIYAS SABİT OLAN ŞEY, SÂİRE MAKÎSUN-ALEYH
OLAMAZ 79
MADDE İÇTİHAD İLE İÇTİHAD NAKZ OLUNMAZ .80
MADDE MEŞAKKAT TEYSİRİ CELBEDER 81
MADDE BİR İŞ DIYK OLDUKDA MÜTTESİ OLUR83
İçindekiler 9
MADDE ZARAR VE MUKABELE Bİ’Z-ZARAR YOKTUR84
MADDE ZARAR İZALE OLUNUR.85
MADDE ZARURETLER MEMNU OLAN ŞEYLERİ MÜBAH KILAR 86
MADDE ZARURETLER KENDİ MİKTARLARINCA TAKDİR OLUNUR87
MADDE BİR ÖZÜR İÇİN CAİZ OLAN ŞEY OL ÖZRÜN ZEVALİYLE BATIL OLUR88
MADDE MÂNİ ZAİL OLDUKTA MEMNU AVDET EDER89
MADDE BİR ZARAR KENDİ MİSLİYLE İZÂLE OLUNAMAZ 90
MADDE ZARAR-I ÂMMI DEF İÇİN ZARAR-I HÂS İHTİYAR OLUNUR 91
MADDE ZARAR-I EŞEDD ZARAR-I EHAFF İLE İZÂLE OLUNUR93
MADDE İKİ FESAD TEÂRUZ ETTİKTE EHAFFINI İRTİKAB İLE A‘ZAMININ
ÇARESİNE BAKILIR94
MADDE EHVEN-İ ŞERREYN İHTİYAR OLUNUR 95
MADDE DEF-İ MEFÂSİD CELB-İ MENÂFİDEN EVLÂDIR.96
MADDE ZARAR Bİ-KADERİ’L-İMKAN İZÂLE OLUNUR97
MADDE HÂCET UMUMİ OLSUN HUSUSİ OLSUN ZARURET MENZİLESİNE
TENZİL OLUNUR.98
MADDE IZTIRAR GAYRIN HAKKINI İPTAL ETMEZ99
MADDE ALMASI MEMNU OLAN ŞEYİN VERMESİ DAHİ MEMNUDUR 100
MADDE İŞLENMESİ MEMNU OLAN ŞEYİN İSTENMESİ DAHİ MEMNUDUR.101
MADDE ÂDET MUHAKKEMDİR.102
MADDE NÂSIN İSTİMALİ BİR HÜCCETTİR Kİ ONUNLA AMEL VACİP OLUR 104
MADDE ÂDETEN MÜMTENİ OLAN ŞEY HAKİKATEN MÜMTENİ GİBİDİR.105
MADDE EZMÂNIN TEGAYYÜRÜ İLE AHKÂMIN TEGAYYÜRÜ İNKAR OLUNAMAZ .106
MADDE ÂDETİN DELALETİYLE MANA-YI HAKİKİ TERK OLUNUR 107
MADDE ÂDET ANCAK MUTTARİD VEYAHUT GÂLİP OLDUKDA MUTEBER OLUR108
MADDE İTİBAR GÂLİB-İ ŞÂYİADIR NADİRE DEĞİLDİR .109
MADDE ÖRFEN MARUF OLAN ŞEY ŞART KILINMIŞ GİBİDİR.110
MADDE BEYNE’T-TÜCCAR MARUF OLAN ŞEY BEYNLERİNDE ŞART KILINMIŞ
GİBİDİR.111
MADDE ÖRF İLE TAYİN NASS İLE TAYİN GİBİDİR.112
MADDE MÂNİ VE MUKTEZİ TEARUZ ETTİKTE MÂNİ TAKDİM OLUNUR113
MADDE VÜCÛDDA BİR ŞEYE TÂBİ OLAN HÜKÜMDE DAHİ ONA TÂBİ OLUR.114
MADDE TÂBİ OLAN ŞEYE AYRICA HÜKÜM VERİLEMEZ115
MADDE BİR ŞEYE MÂLİK OLAN KİMSE ONUN ZARURİYÂTINDAN OLAN ŞEYE
DE MÂLİK OLUR .116
10 İçindekiler
MADDE ASIL SÂKIT OLDUKTA FER‘ DAHİ SÂKIT OLUR .117
MADDE SÂKIT OLAN ŞEY AVDET ETMEZ 118
MADDE BİR ŞEY BÂTIL OLDUKDA ONUN ZIMNINDAKİ ŞEY DAHİ BÂTIL OLUR .119
MADDE ASLIN İFASI KÂBİL OLMADIĞI HALDE BEDELİ İFA OLUNUR120
MADDE BİZZAT TECVİZ OLUNMAYAN ŞEY Bİ’T-TAB‘ TECVİZ OLUNABİLİR121
MADDE İBTİDAEN TECVİZ OLUNMAYAN ŞEY BEKÂEN TECVİZ OLUNABİLİR.122
MADDE BEKÂ İBTİDÂDAN ESHELDİR 123
MADDE TEBERRU ANCAK KABZ İLE TAMAM OLUR .124
MADDE RAİYYE YANİ TEBEA ÜZERİNE TASARRUF MASLAHATA MENUTTUR.125
MADDE VELAYET-İ HASSA VELAYET-İ ÂMMEDEN AKVÂDIR126
MADDE BİR KELAMIN İMÂLİ İHMALİNDEN EVLÂDIR.127
MADDE MANA-YI HAKİKİ MÜTEAZZİR OLDUKDA MECAZA GİDİLİR128
MADDE BİR KELAMIN İMÂLİ MÜMKÜN OLMAZSA İHMAL OLUNUR129
MADDE MÜTECEZZİ OLMAYAN BİR ŞEYİN BAZISINI ZİKRETMEK KÜLLÜNÜ
ZİKİR GİBİDİR130
MADDE MUTLAK ITLAKI ÜZERE CARİ OLUR; EĞER NASSAN VEYA DELALETEN
TAKYİD DELİLİ BULUNMAZSA131
MADDE HÂZIRDAKİ VASIF LAĞV VE GAİPTEKİ VASIF MUTEBERDİR132
MADDE SUAL CEVAPTA İADE OLUNMUŞ ADDOLUNUR133
MADDE SÂKİTE BİR SÖZ İSNAD OLUNMAZ, LAKİN MA‘RAZ-I HÂCETTE SÜKUT
BEYANDIR 134
MADDE BİR ŞEYİN UMUR-I BÂTINADA DELİLİ OL ŞEY MAKAMINA KÂİM OLUR.135
MADDE MÜKÂTEBE MUHÂTABA GİBİDİR136
MADDE DİLSİZİN İŞARET-İ MAHUDESİ LİSAN İLE BEYAN GİBİDİR137
MADDE TERCÜMANIN KAVLİ HER HUSUSTA KABUL OLUNUR .138
MADDE HATASI ZAHİR OLAN ZANNA İTİBAR YOKTUR.139
MADDE SENEDE MÜSTENİD OLAN İHTİMAL İLE HÜCCET YOKTUR.140
MADDE TEVEHHÜME İTİBAR YOKTUR .141
MADDE BURHAN İLE SABİT OLAN ŞEY AYÂNEN SABİT GİBİDİR.142
MADDE BEYYİNE MÜDDEİ İÇİN VE YEMİN MÜNKİR ÜZERİNEDİR.143
MADDE BEYYİNE HİLAF-I ZAHİRİ İSPAT İÇİN VE YEMİN ASLI İBKA İÇİNDİR144
MADDE BEYYİNE HÜCCET-İ MÜTEADDİYE VE İKRAR HÜCCET-İ KÂSIRADIR145
MADDE KİŞİ İKRARIYLA İLZAM OLUNUR.146
MADDE TENAKUZ İLE HÜCCET KALMAZ.147
MADDE ASLI SABİT OLMADIĞI HALDE FER‘İN SABİT OLDUĞU VARDIR 148
İçindekiler 11
MADDE ŞARTIN SÜBÛTU İNDİNDE ONA MUALLAK OLAN ŞEYİN SÜBÛTU
LAZIM GELİR.149
MADDE Bİ-KADERİ’L- İMKAN ŞARTA RİAYET OLUNMAK LAZIM GELİR .151
MADDE VAADLER SUVER-İ TA‘LİKİ İKTİSA İLE LAZIM OLUR .152
MADDE BİR ŞEYİN NEF‘İ DAMÂNI MUKABELESİNDEDİR .153
MADDE ÜCRET İLE DAMÂN CEM OLMAZ.154
MADDE MEFSEDET MENFAAT MUKABELESİNDEDİR.155
MADDE KÜLFET NİMETE VE NİMET KÜLFETE GÖREDİR 156
MADDE BİR FİİLİN HÜKMÜ FAİLİNE MUZAF KILINIR VE MÜCBİR OLMADIKÇA
AMİRİNE MUZAF KILINMAZ 157
MADDE MÜBAŞİR YANİ BİZZAT FAİL İLE MÜTESEBBİB MÜÇTEMİ OLDUKDA
HÜKÜM OL FAİLE MUZAF KILINIR.158
MADDE CEVÂZ-I ŞER‘Î DAMÂNA MÜNAFİDİR159
MADDE MÜBAŞİR MÜTEAMMİD OLMASA DA DÂMİN OLUR.160
MADDE MÜTESEBBİB MÜTEAMMİD OLMADIKÇA DÂMİN OLMAZ161
MADDE HAYVANATIN KENDİLİĞİNDEN OLARAK CİNAYET VE MAZARRATI
HEDERDİR.162
MADDE GAYRIN MALINDA TASARRUFLA EMRETMEK BATILDIR.163
MADDE BİR KİMSENİN MÜLKÜNDE ONUN İZNİ OLMAKSIZIN ÂHAR BİR
KİMSENİN TASARRUF ETMESİ CAİZ DEĞİLDİR164
MADDE BİLÂ-SEBEB-İ MEŞRU BİRİNİN MALINI BİR KİMSENİN AHZ EYLEMESİ
CAİZ OLMAZ.165
MADDE BİR ŞEYDE SEBEB-İ TEMELLÜKÜN TEBEDDÜLÜ OL ŞEYİN TEBEDDÜLÜ
MAKAMINA KAİM OLUR .166
MADDE KİM Kİ BİR ŞEYİ VAKTİNDEN EVVEL İSTİCAL EYLERSE MAHRUMİYETLE
MUATEB OLUR.167
MADDE HER KİM Kİ KENDİ TARAFINDAN TAMAM OLAN ŞEYİ NAKZA SA‘Y
EDERSE SA‘Yİ MERDUDDUR168
KAVRAM DİZİNİ . 169